Przejdź do treści
Ulubione 0
Koszyk 0
Home

Zgłoszenie autoklawu do sanepidu? Czy jest konieczne?

Autoklaw parowy powinien stanowić podstawowe wyposażenie każdego gabinetu podologicznego oraz salonu kosmetycznego. Tuż po zakupie autoklawu pojawia się pytanie czy zgłoszenie autoklawu do sanepidu jest konieczne? W niniejszym opracowaniu postaramy się odpowiedzieć na tak postawione pytanie.

Zgłoszenie autoklawu do sanepidu czy jest taki obowiązek?

Na podstawie analizy przepisów prawa można jednoznacznie powiedzieć, że nie istnieje coś takiego jak rejestr autoklawów prowadzony przez Sanepid. Warto jednak tuż po zakupie autoklawu poinformować odpowiednią terytorialnie jednostkę o jego nabyciu i uzyskać wszelkie niezbędne informacje na temat jego użytkowania czy kontroli procesu sterylizacji. Dodatkowo, można również uzyskać informację jak często i czy w ogóle należy wykonywać kontrolę biologiczną procesu sterylizacji parowej. Czynność ta ma na celu uniknięcie niedogodności związanych z ewentualną kontrolą przeprowadzaną przez Sanepid. Udając się do Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w celu rejestracji urządzenia, warto zabrać ze sobą dokumenty otrzymane podczas zakupu sprzętu. Chodzi tutaj o tak zwany Paszport Techniczny Autoklawu, który każdy autoklaw ma, a zawiera ona wszelkie dane techniczne urządzenia oraz informacje o certyfikatach, które posiada urządzenie (Certyfikat CE) jak również dokładną instrukcję obsługi.

Sporal A co to jest? Czy Sanepid wymaga wykonania testu SporalA?

Biologiczny wskaźnik procesu sterylizacji parą wodną w nadciśnieniu - to właśnie wspomniany Sporal A. Zazwyczaj po zgłoszeniu zakupu autoklawu parowego w Sanepidzie urzędnicy nakazują właścicielowi okresowe kontrole biologiczne autoklawu. Polega to na wykonywaniu testu poprawności sterylizacji narzędzi. Sporal A to pasek bibuły, który nasycony jest zawiesiną spor szczepu bakterii Geobacillus stearothermophilus ATCC 7953, a następnie zamknięty w papierowo - foliowym opakowaniu Opakowanie to z wyglądu przypomina tradycyjną torebkę do sterylizacji. Na torebce zawsze znajduje się wskaźnik zmieniający barwę z niebieskiej na brązową po przeprowadzonym procesie sterylizacji.

Zgłoszenie autoklawu do UDT czy jest konieczne? Kiedy należy zgłosić zakup autoklawu do Urzędu Dozoru Technicznego?

Ustawa o dozorze technicznym urządzeń wskazuje, że autoklaw to urządzenie techniczne a jego zakup koniecznie należy zgłosić do UDT. W przypadku zakupu autoklawu o pojemności poniżej 20 litrów - taki fakt należy zgłosić jednorazowo. Jeśli natomiast urządzenie ma większą pojemność to wtedy trzeba liczyć się z koniecznością wykonywania corocznych przeglądów technicznych.

Dokumentacja niezbędna aby wykonać zgłoszenie autoklawu do UDT czy Sanepidu?

W przypadku autoklawu wraz z urządzeniem klient powinien otrzymać dokumentację techniczną autoklawu, która zawiera:
  • certyfikat CE;
  • deklarację zgodności producenta;
  • certyfikat zaworu bezpieczeństwa
  • rysunki techniczne komory sterylizacji
  • tabliczkę znamionową umieszczoną na urządzenia, a zawierającą: nazwę producenta, model, dokładną datę produkcji, numer seryjny oraz znak CE.

Zgłoszenie autoklawu do sanepidu a archiwizacja danych?

W sklepie podologicznym można spotkać autoklawy parowe wyposażone w drukarkę ale również autoklawy z samym gniazdem USB, przeznaczonym do podłączenia nośników danych. Archiwizacja zapisów autoklawu na dysku zewnętrznym zdecydowania poprawia przebieg procesu gromadzenia danych gdyż usuwa konieczność wykonywania odręcznych notatek (książka sterylizacji) dla potrzeb kontroli ze strony Sanepidu. W zależności od możliwości dane należy przechowywać w formie papierowej lub w formie elektronicznej na osobnym nośniku.

''
Podoexpert

Bestsellery